PERAYAAN PONGGAL
Perayaan Ponggal diraikan oleh kaum India pada pertengahan bulan Januari bagi merakamkan Uttarayan atau pergerakan matahari menuju ke utara. Diraikan selama empat hari berturut-turut, Ponggal termasuk Bhogi merupakan acara terbesar selepas sambutan Deepavali dan Thaipusam. Jika di India, perayaan ini disambut lebih meriah daripada Deepavali selama seminggu. Di Malaysia, tidak kurang hebatnya peranan yang dimainkan dalam seisi keluarga.
BHOGI
Pada hari pertama perayaan ini, Bhogi yang membawa maksud yang cukup signifikan menandakan permulaan penting dalam kehidupan masyarakat India.
Seluruh rumah dibersihkan dan barang-barang lusuh dibuang dan dibakar bagi menyingkirkan anasir-anasir buruk. Bhogi juga secara tidak langsung memberi penghormatan kepada Dewa Indra atau Dewa Langit dan Hujan yang menyuburkan tanah selepas hampir setahun bercucuk tanam.
SURYA PONGGAL
Pada hari kedua, Surya Ponggal disambut dengan meriah di rumah masing-masing. Surya Ponggal memberi penghormatan kepada tenaga matahari dan bermulanya hari pertama bulan Thai dalam kalendar Tamil. Seawal pukul 5 pagi, penganut-penganut agama Hindu di Malaysia, India dan di serata dunia membuat persiapan untuk memasak Ponggal dalam periuk tanah liat. Kaum wanita yang sudah berkahwin dan anak dara akan bangun awal untuk membentuk ‘kolam’ menggunakan beras berwarna di halaman rumah. Pintu rumah diikat dengan tebu dan periuk tanah liat dihias dengan daun mangga, daun kunyit dan pewarna ‘kum kum’ bagi menceriakan lagi suasana.
Amalan ini amat simbolik terutamanya kepada golongan petani. Ia bukan sahaja merupakan hari pertama padi dituai tetapi beras yang dikumpul digunakan untuk memasak Ponggal sehingga ia melimpah keluar. Perbuatan membiarkan masakan ini melimpah dikenali sebagai Ponggal dalam bahasa Tamil. LIMPAHAN Ponggal bermaksud kehidupan yang serba baik. Ketika susu melimpah, ungkapan ‘Ponggal O Ponggal, Ponggal O Ponggal, Ponggal O Ponggal’ disebut sebanyak tiga kali oleh penganut agama Hindu yang mengelilingi periuk tanah liat berhias yang digunakan untuk memasak susu itu.
PONGGAL yang melimpah juga membawa maksud bahawa hidup seseorang akan dilimpahi kemakmuran, kesejahteraan dan keamanan.
Susu ini kemudiannya dicampur dengan beras, gula merah, buah pelaga, badam, buah gajus, kismis dan minyak sapi sebelum disembahyangkan serta diedarkan kepada para penganut.
MATTU PONGGAL
Pada hari ketiga sambutan Ponggal iaitu atau Ponggal lembu, lembu-lembu dimandikan, dibubuh kunyit pada tanduknya dan badan serta dikalungkan dengan bunga. Ponggal yang dimasak juga disuapkan kepada lembu dan haiwan-haiwan ternakan lain seperti yang disaksikan di Kuil Sri Srinivasa Perumal.
Lembu dianggap sebagai haiwan yang berjasa dan suci oleh para petani kerana membantu membajak tanah dan memberi susu yang berkhasiat, jelas Balakrishnan lagi.
Pada hari ini juga, haiwan-haiwan itu dibiarkan berehat.
KANNI PONGGAL
Ponggal terakhir pada hari keempat ialah Kanni Ponggal. Kanni bermaksud anak dara dan seperti namanya, mereka yang sudah mencapai akil baligh digalakkan untuk memasak Ponggal sama ada di rumah atau beramai-ramai di kuil. Kanni Ponggal juga secara tidak langsung menarik perhatian ibu bapa untuk mencari jodoh untuk anak-anak lelaki mereka.
Penduduk di bahagian selatan Tamil Nadu menyambut perayaan ini seumpama sambutan Tahun Baru. Pelbagai acara seperti pertandingan Jallikattu (pertandingan antara manusia dan lembu) dan Selambam (seni mempertahankan diri) diadakan di Madurai, Tiruchirapalli dan Tanjavur. Sungguhpun permainan ini tidak menyerlah di Malaysia, namun Ponggal tetap disambut dengan penuh meriah mengikut adat.
Gambar selanjutnya sila layari laman web berikut
https://www.google.com.my/search?q=PONGGAL&biw=1366&bih=623&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIteab1LrCxwIVSweOCh1qZAEL
BILAKAH PERAYAAN DEEPAVALI DISAMBUT?
Gambar selanjutnya sila layari laman web berikut
https://www.google.com.my/search?q=PONGGAL&biw=1366&bih=623&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIteab1LrCxwIVSweOCh1qZAEL
TAMIL NEW YEAR( PUTTANDU)
Puthandu, atau lebih dikenali sebagai Tahun Baru Tamil, sambutan hari pertama tahun baru Tamil tradisional pada pertengahanbulan April oleh orang-orang yang berasal dari Tamil di Tamil Nadu dan Puducherry di India, dan oleh penduduk Tamil di Malaysia, Singapura danSri Lanka. Orang memberi salam antara satu sama lain pada hari ini dengan berkata (Iniya Tamizh PuthaanduNalvazhthukkal). Ini adalah selaras dengan kalendar suria Hindu. Tamilians percaya bahawa ia adalah pada hari Tahun Baru Tamilbahawa Tuhan Brahma memulakan penciptaan dunia.
THAIPUSAM
Penganut membuat persediaan untuk merayakan dengan membersihkan diri mereka melalui doa dan puasa. Jawatan pemegang-pemegang Kavadi perlu melalui upacara rumit dan menganggap ianya menyembah kepada Lord Murugan. Pemegang jawatan yang kavadi memerhatikan pembujangan dan mengambil hanya yang tulen, makanan Satvik, sekali sehari, manakala sentiasa memikirkan Tuhan. Pada hari perayaan itu, penganut akan mencukur kepala mereka menjalankan haji di sepanjang laluan yang ditetapkan ketika terlibat dalam perbuatan pelbagai ketaatan, terutamanya membawa pelbagai jenis kavadi (dosa-dosa). Pada yang paling mudah ini mungkin memerlukan membawa periuk susu, tetapi sakit hati daging melalui tusukan kulit, lidah atau pipi dengan lidi Vel juga biasa.
Terdapat pelbagai jenis kavadi yang digunakan antaranya Kavadi yang paling mudah adalah kanopi semi bulat dihiasi disokong oleh tongkat kayu yang dibawa di atas bahu, ke kuil. Di samping itu, ada yang mempunyai lembing kecil melalui lidah mereka, atau lembing melalui pipi. Lembing menikam melalui lidahatau pipi mengingatkan beliau sentiasa Lord Murugan. Ia juga menghalang dia daripada bercakap dan memberikan kuasa yang besar daya ketahanan. Lain-lain jenis-kavadi melibatkan cangkuk tersangkut ke belakang dan sama ada ditarik oleh satu lagi berjalan di belakang atau digantung dari lembu jantan dihiasi cart atau lebih baru-baru ini traktor, dengan titik incisions cangkuk yang berbeza-beza tahap kesakitan.
Amalan yang paling menakjubkan adalah kavadi Vel, asasnya mezbah mudah alih sehingga dua meter, dihiasi dengan bulu merak dan dilampirkan kepada hamba melalui 108 vels yang dicucuk ke dalam kulit pada dada dan belakang. Berjalan dalam api dan deraan boleh diamalkan. Ia mendakwa bahawa penganut yang mengamalkannya akan berkhayal, tidak merasa sakit, tidak darah dari luka mereka dan tidak mempunyai parut yang tertinggal. Walau bagaimanapun, beberapa amalan masochistic yang lebih ekstrem telah dikritik sebagai berbahaya dan bertentangan dengan semangat dan niat untuk agama Hindu.
UGADI (TELUGU NEW YEAR)
Ugadi (permulaan; permulaan era) hari tahun baru bagi orang-orang wilayah Deccan India. Walaupun rakyat Andhra Pradesh dan Karnataka menggunakan Ugadi panjang untuk perayaan ini, rakyat istilah Maharashtra perayaan yang sama, yang dipelihara padahari yang sama, Gudi Padwa.
Sindhis, orang-orang dari Sindh, meraikan hari yang sama sebagai hari Tahun Baru mereka Cheti Chand. Ugadi disambut padahari yang berlainan setiap tahun kerana kalendar Hindu adalah kalendar lunisolar. Saka kalendar bermula dengan bulan Chaitra(Mac / April) dan Ugadi menandakan hari pertama tahun baru .
GOKUL ASHTAMI
Krishna adalah salah satu avatar terkenal Tuhan Vishnu dan tuhan yang mulia ini merupakan anak raja Vasudeva dan isteri Devaki. Gokul Ashtami sebenarnya adalah sambutan selamat hari jadi Tuhan Krishna dan ia sentiasa disambut pada hari kelapan separuh gelap bulan Bhadrapada yang datang terutamanya pada bulan Ogos atau September.
Penganut meraikan hari Gokul Ashtami ini dengan kegembiraan yang besar. Terdapat bacaan "Bhagavatam", menyanyi dan berdoa di mana-mana. Kuil-kuil yang dihiasi untuk majlis itu, Kirtans dinyanyikan, loceng dibunyikan, daun telinga ditiup, dan pujian Sanskrit dibacakan dalam memuji Tuhan Krishna.
PERAYAAN VISHU
Bagi masyarakat keturunan Malayali atau Malayalam, sambutan tahun barunya dikenali sebagai Vishu. Walaupun pada asalnya dirayakan penduduk keturunan Malayali di Kerala, India; kini Vishu diraikan masyarakat Malayali di seluruh dunia. Sebagaimana majoriti penduduk kaum India, masyarakat Malayali juga mementingkan amalan melihat objek suci sebagai objek pertama pada subuh hari perayaan. Amalan ini adalah berdasarkan kepercayaan bahawa sekiranya seorang individu melihat objek suci pada pagi hari perayaan, maka hidupnya akan bahagia dan mendapat rezeki yang melimpah-limpah.HARI DEEPAVALI
Masyarakat India meraikan perayaan Hari Deepavali atau dikenali juga dengan nama pesta cahaya.Hari Deepavali diterjemahkan dengan Deretan Pelita atau Pesta Cahaya . Perayaan ini akan disambut oleh penganut agama Hindu, Sikh dan Jain. Seperti kemeriahan lain , masyarakat India juga turut membuat persiapan bagi menyambut perayaan ini . Bagi penganut Hindu , sambutan Deepavali kurang serinya kalau kediaman mereka tidak dihiasai dengan 'kolam'. Kolam atau dikenali juga sebagai Rangoli adalah satu seni hiasan pintu masuk kediaman semasa Deepavali . Ia dihasilkan dengan pelbagai rekaan , berwarna-warni dan tanpa ada had dari segi saiz . Bahkan berdasarkan catatan sehingga 2009 , 'kolam' terbesar di dunia yang pernah dihasilkan ialah pada 22 Mei 2008 bersaiz 4,900 meter persegi dan dihasilkan oleh Nilesh Rajaram Naik di Dataran Murda , Tiswadi , Goa , India . Biasanya , saiz 'kolam' di rumah agak kecil namun 'kolam' memberi kuasa besar dalam menyambut Deepavali mengikut kepercayaan Hindu . Malah , kolam juga umpama 'tiang seri' yang bertindak memeriahkan lagi perayaan cahaya itu . Kebiasaannya , 'kolam' diperbuat daripada taburan bijirin seperti beras yang dimasukkan sedikit air serta diwarnakan dengan pelbagai warna menarik . Selain beras , 'kolam' juga boleh dihasilkan dengan tepung gandum , sagu dan hampas kelapa . Menurut lagenda , hiasan 'kolam' ini merupakan lambang penyembahan Dewa Lakshimi , dewa kekayaan yang dipercayai hanya akan mengunjungi rumah mereka yang mempunyai hiasan 'kolam' di pintu masuk rumah mereka . Kenapakah penganut agama tersebut menyambut perayaan Deepavali? Hal ini kerana mereka meraikan kemenangan terhadap kejahatan dan penanggalan kegelapan rohani. Perkataan Deepavali merupakan gabungan perkataan “Dipa” yang bererti cahaya dan perkataan “Gavali” yan bererti barisan. Menurut maklumat tambahan di laman Indian Culture Online mendedahkan bahawa hanya penduduk keturunan Malayalam di Keraja, India tidak merayakan Diwali, termasuk mereka yang beragama Hindu.
Mengikut putaran 12 bulan, Deepavali akan muncul setiap kali masuk bulan yang dikenali sebagai Aipasi . Biasanya perayaan setahun sekali ini disambut pada penghujung Oktober atau awal November Perayaan ini di sambut pada hari ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil (antara bulan Oktober dan November). Pada tahun 2008, perayaan ini disambut pada 30 Oktober 2008. Pada hari yang bermakna bagi penganut agama Hindu, Sikh dan Jain, kebanyakan daripada mereka akan menghias rumah dengan pelita dan mercun akan dibakar. Selain itu, mereka akan mengagihkan gula-gula dan hadiah kepada ahli keluarga, sanak-saudara, dan jiran-jiran terdekat. Seterusnya, mereka akan melakukan upacara sembahyang dan kegamaan.
UPACARA YANG DILAKUKAN PADA PAGI DEEPAVALI.
Upacara mandi minyak dijalankan pada pagi Hari Deepavali untuk melambangkan penyucian. Ini diikuti dengan upacara sembahyang yang dilakukan sama ada di rumah atau di kuil. Maruku, Laddu dan juga kuih-kuih manis merupakan juadah yang popular pada Hari Deepavali.
isshhh... dah lama kita orang tahu ni
ReplyDeleteisshhh... dah lama kita orang tahu ni
ReplyDeleteDAH LE KAU TAK BUAT...MERAKA MENGUASAKAN DIRI BUAT MCM NI..KAU TK BUAT KAN...JGN CAKAP KURANG AJAR...HORMAT SIKIT...DAH LE TAK BUAT...CKP ORG LAIN
DeleteHello dan selamat sejahtera. Saya mohon kebenaran untuk menggunakan sedikit sebanyak maklumat yang ada di artikel ni bagi menyiapkan tugasan saya berkaitan hubungan etnik di Malaysia. Terima kasih.
ReplyDeleteI am a chinese, thank for ur information, its helped me lots exspecially the difference between deepavali and ponggal...
ReplyDeleteHello dan selamat sejahtera.saya ingin meminta kebenaran untuk menggunakan artikel ini sedikit sebanyak untuk selesaikan tugasan saya berkaitan perayaan agama hindu.
ReplyDeletetak boleh guna
ReplyDeleteWell done,it's very useful.Keep it up!
ReplyDeleteNalla vela senjukure
ReplyDeleteTak boleh guna,
ReplyDeletebila vishu disambut?
ReplyDelete